pagepic-joystick.jpg

Pressrelease: SVAB lanserar elektrisk joystickbas för grävmaskiner

Hallsberg, 19 april 2018

I samband med Intermat mässan i Paris 23-28 april presenterar SVAB en nyutvecklad elektrisk joystickbas. Det ergonomiska och mycket populära joystickhandtaget L8 kompletteras nu med en elektrisk joystickbas för att möta marknadens krav och behov av elektrisk hydraulstyrning.

SVAB har sedan början på 2000-talet årligen levererat tusentals joystickshandtag som en nyckelkomponent till styrsystem för tiltrotatorer på grävmaskiner. Majoriteten av dessa styrsystem monteras hos maskinåterförsäljare innan leverans till kund, vilket innebär att tusentals originalhandtag byts ut och kastas varje år. Detta fenomen har uppmärksammats hos flera maskintillverkare som nu istället valt att fabriksmontera L8 handtagen för att tillmötesgå marknadens behov av multifunktionella ergonomiska joystickgrepp. I dagsläget monteras dessa handtag på maskinens befintliga hydrauliska joystickbas, men det sker just nu ett teknikskifte där maskintillverkarna vill övergå till elektriska joystickbaser. Därför har SVAB utvecklat en egen säker, robust och kompakt elektrisk joystickbas som tillsammans med det multifunktionella och ergonomiska L8 handtaget erbjuder en svårslagen paketlösning.

“Den elektriska joystickbasen är en strategiskt viktig pusselbit i vårt arbete att vara en världsledande leverantör av effektivitetshöjande produkter, funktioner och ergonomi för grävmaskiner”, säger företagets VD Fredrik Eriksson.

För att bibehålla den distinkta styrkänslan en hydraulisk joystickbas ger, har man valt att efterlikna dess mekaniska egenskaper samtidigt som kunden kan dra nytta av alla fördelar en elektrisk joystickbas ger. Joysticken är utvecklad i enlighet med maskindirektivet och säkerhetsstandarderna ISO 13849 och IEC 61508 och kan användas för att styra funktioner med säkerhetsnivåer upp till PLd eller SIL 2.

Joysticken kommer finnas för beskådning och testning i SVAB´s monter på Intermat mässan.

För mer information, kontakta:

Fredrik Eriksson
SVAB Hydraulik AB