pagepic-stolar.jpg
Aktuellt

Pressmeddelande: SVAB lanserar ett nytt styrsystem med öppet gränssnitt för tiltrotatorer

Pressmeddelande 2022-10-05

SVAB lanserar ett nytt styrsystem med öppet gränssnitt för tiltrotatorer på Bauma-mässan i oktober 2022

Med det nya styrsystemet Open Connect™ vill SVAB underlätta installationer och support av tiltrotatorer, och samtidigt göra det enklare för nya marknader och maskinägare att kunna dra nytta av fördelarna med en tiltrotator.

Open Connect™ är framtaget för maskintillverkare och återförsäljare som vill kunna erbjuda ett standardiserat styrsystem och samtidigt låta slutkunderna kunna välja det fabrikat av tiltrotator som de föredrar.

Open Connect™ är en komplett lösning baserat på SVABs världsledande styrsystemsplattform för tiltrotatorer bestående av joystickshandtag, display, elektronik och mjukvara som styr hydrauliken till tiltrotatorn från maskinen. Systemet har ett nytt öppet gränssnittet som kommunicerar med tiltrotatorns egna modul som i sin tur styr hydrauliken i tiltrotatorn.

Det nya öppna gränssnittet kommer att vara kompatibelt med MiC 4.0 Bus som tas fram inom den tyska branschorganisationen VDMA och arbetsgruppen MiC 4.0 – Machines in Construction, Cluster 7 – Attachment, där SVAB tillsammans med bland annat maskintillverkarna Volvo, Liebherr och Wacker Neuson samt tiltrotatortillverkarna Steelwrist, SMP, Engcon och Rototilt enas om ett gemensamt protokoll, som för första gången kommer att visas upp och demonstreras av MiC 4.0 under Bauma -22.

• Inom lantbrukssektorn har det sedan länge funnits ett liknande gränssnitt för redskap, ISO11783 eller mer känt under namnet ISOBus, även det framtaget av tyska VDMA. Så det känns naturligt att vi nu skapar en liknande standard inom grävmaskinssektorn i takt med att grävmaskiner mer och mer används som en redskapsbärare även utanför Norden, säger SVABs utvecklingschef Lennart Hedlund.

Till detta lanseras även den nya elektronikmodulen QIO™ – CAN I/O Converter som kan kopplas in mellan medföljande CAN-bus joystickhandtag och styrsystemet. Den nya modulen gör det nu möjligt att använda samma joystickhandtag även till andra funktioner i maskinen som inte styrs via tiltrotatorstyrsystemet. Detta möjliggörs genom att modulen enkelt kan konfigureras för att omvandla önskade CAN-bus signaler till flera olika vanligt förekommande signaltyper och funktioner. Det kan t.ex röra sig om att man vill använda en knapp för att navigera i sitt GPS grävsystem eller en rulle för att styra någon originalfunktion i maskinen.

• Vi har alltid drivits av att göra det enklare för branschen att installera en tiltrotator och det känns därför extra bra att vi äntligen enats om ett standardiserat gränssnitt som kommer underlätta installationerna avsevärt. Installationen av en tiltrotator och styrsystem är idag ganska omfattande och att varje tillverkare har sina egna lösningar gör det inte lättare. Med Open Connect™ hoppas vi kunna göra livet enklare för de som installerar styrsystemen och samtidigt bidra till att fler slutkunder får uppleva fördelarna med en tiltrotator säger SVAB´s VD Fredrik Eriksson.

Förutom styrning av tiltrotatorn kan systemet även kompletteras med funktioner som trådlös redskapsigenkänning, delning av tiltrotatorns sensordata till maskinstyrningssystem, automatisk tiltstyrning samt hjul eller bandstyrning.

För finjustering av hydraulikinställningar, felsökning och för framtida mjukvaruuppdateringar finns ett användarvänligt trådlöst serviceverktyg i form av en app till surfplattor.

Om SVAB

SVAB utvecklar produkter och lösningar för effektivitetshöjande funktioner på grävmaskiner bestående av styrelektronik, kommunikation, joysticks, sensorer och manöverventiler. Produktutvecklingen sker både genom egen innovativ utveckling och i nära samarbete med kunderna. Kunderna är tillverkare och återförsäljare av grävmaskiner och tillbehör. Sedan 2002 har SVAB levererat över 60 000 tiltrotatorstyrsystem och är marknadsledande inom området. SVAB är kvalitéts och miljöcertifierade enligt ISO 9001 och ISO 14001. SVAB finns i Hallsberg – Sverige

För mer information, kontakta:

Fredrik Eriksson
SVAB Hydraulik AB
fredrik.eriksson@svab.se
+46 70 683 19 93

Bild som i bakgrunden visar ett val av önskat tiltrotatorfabrikat. I förgrund syns huvudkomponenterna i Open Connect.